Over Harriët Jellema

portret in brons, bronzen beelden, portretten, portretkunst, portretten in opdracht, kinderportretten, portretopdrachten, beelden, boetseren, bronze sculptures

Ik wist niet beter of de bossen en duinen waren binnen handbereik. Mijn hele omgeving was doorspekt met cultuur en natuur. In deze rijke omgeving leerde ik kunstenaars en schrijvers kennen. Op de basisschool kreeg ik les van beeldhouwers en tekenaars. Zo kwam ik voor het eerst in contact met klei. Dit materiaal kreeg ik al snel in mijn vingers.

In combinatie met tekenen naar de natuur en modeltekenen maak ik een studie van mijn object.

Zo breng ik bij de portretstudie de herkenbare elementen naar voren. Wat kenmerkt zich bij ieder portret. Wat springt in het oog? Ieder mens kun je van een kilometer afstand herkennen aan zijn tred, maar ook aan specifieke kenmerken. Zijn unieke dna. Een combinatie van vele generaties voor je, die voor ieder mens weer anders uitpakt. Een boeiende samenhang van factoren, die nog nooit de mensheid heeft doen vervelen.

Hoe verhouden zich de ogen en wenkbrauwen ten opzichte van de haarinplant? Zitten de ogen diepliggend ten opzichte van de jukbeenderen of juist niet?

Met deze vragen hou je je constant bezig tijdens het portretteren van het model.

 

 

 

beeldend, kunstenaar, portrettist, portrettist in brons, beeldhouwer, beeldhouwer portrettist, specialist in bronzen portretten, specialist in het portretteren, beeldhouwer, beeldhouwen, o.a. bronzen portretten, Beelden in brons, Portretten in brons. Portraits in bronze, portraits in bronze:

Iedere opdracht blijft een uitdaging en een volharding in geduld. Beeldhouwen is een echt ambacht, waarbij de tijd stil lijkt te staan. Je sluit je af van de buitenwereld en de waan van de dag. Het is een periode van pure concentratie en onderzoek van het model.

Klei is een natuurprodukt, dat gewonnen wordt uit een rivierbedding. Het heeft iets “oer”. Sinds het ontstaan van de aarde is het al voorhanden. Je zou het zelfs ecologisch kunnen noemen. Een gevecht met de elementen. Met je handen in de klei. Oorspronkelijkheid. Natuurlijk materiaal.

Brons heeft een eeuwigheidswaarde. Vele generaties na ons zullen het portet en/of buste kunnen aanschouwen. Het portret wordt op een armatuur in klei opgetrokken. Vooraf maak ik duidelijke foto’s enface en en-profiel.

Na enkele weken nodig ik mijn model weer uit om foto’s te maken naast zijn of haar afbeelding. Het is belangrijk om de persoon in levende lijve te observeren. Spierbewegingen vertellen heel veel over iemand’s uitdrukking. Ieder mens waar ook op aarde heeft ruim tweehonderd gezichtsuitdrukkingen. Daar maak ik een keuze uit.

Wanneer het klei-portret klaar is gaat deze naar de bronsgieter. Volgens de cireperdue methode wordt van de kop een silicone-mal gemaakt en in was uitgewerkt. Vervolgens wordt deze uitgestookt en in brons gegoten.

Mijn portretten maak ik volgens de klassieke methode. Hierbij werk ik zoveel mogelijk naar de werkelijkheid. Dit gebeurde zo ook al bij de Grieken en de Romeinen.

Ik ben een sterk aanhanger van de Romantiek, zowel de literaire- en alle andere kunstuitingen uit deze periode spreken mij aan.

 

Harriet-Jellema-Ook-uw-portret-in-brons,-Beeldende-Kunst-Portretten-Bustes
twitterlinkedininstagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *